BAZI van FLUGWERFT EDELWEISS, een klein bouwverslag
Artikelbron - Artikel Quelle: Mei 2012
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/329188-BAZI-von-FLUGWERFT-EDELWEISS-ein-kleiner-Baubericht
Na onderzoek op internet kwamen we de rc parachutist Bazi tegen, een concept dat voor ons het meest overtuigend was. Bazi werd besteld samen met het overalletje, de bijpassende rugzak met harnas, parachute in de door ons geselecteerde kleurencombinatie en schoenen. Evenals 2 dropboxen. Het volledige pakket dus.
De beloofde levertijd van 2 weken (de parachute werd handgemaakt) werd exact nagekomen en we waren zo enthousiast over de kwaliteit en nauwkeurigheid van de geleverde goederen dat we besloten een bouwverslag te schrijven.
Alles was heel zorgvuldig verpakt in individuele zakjes en de parachute heeft zelfs een eigen opbergtas, zeer lovenswaardig.
Het hoofd met handen en voeten ... alles gemaakt van een zeer hard (maar niet broos) materiaal.
Hier zijn de twee verschillende modellen van dropboxen die volledig gemonteerd worden geleverd, zelfs de elastiekjes zitten er al op!
Het assortiment kleine onderdelen is echt compleet ... schroeven, dempers, draadstangen, gfk gefreesde onderdelen, ballinks, kwiklinks ... alles inbegrepen!
Mijn kinderen houden vooral van de schoenen. Natuurlijk een linkse en rechtse, zoals het hoort.
De beschermende tas van de parachute.
En hier is de parachute uitgepakt (nee, de schoen in maat 45 was niet bij de levering inbegrepen, deze wordt gebruikt voor maatvergelijking). De parachute meet ongeveer 170 x 70 cm. Het maakt een geweldige indruk op mij, alle naden zijn mooi genaaid en de kwaliteit van de parachutestof is indrukwekkend. Ziet er geweldig uit.
Iemand heeft echt zijn best gedaan! Een stevige ritssluiting, elastische mouweinden die goed aansluiten aan de onderarmen, opgenaaide versieringen en zelfs een echte kraag.
Last but not least, de rugzak met harnas. Net als de parachute en het overalletje kunt u uw eigen kleurwensen laten realiseren. De rugzak is gemaakt van duurzame stof en het tweekleurige harnas heeft zelfs origineel uitziende gespen.
Laten we beginnen met het bouwen van de benen ... hier ziet u alle onderdelen die nodig zijn voor de benen.
De onderbenen ...
Deze bestaan uit 4 zijden die aan elkaar gelijmd en gesloten worden door 2 kopstukken. Ik gebruik PU houtlijm omdat ik al jaren niets beters weet voor houtverbindingen en ik het op dit moment ook aan iedereen aanbeveel. Met een M4 tap moet je een schroefdraad in de gaten snijden zodat de dempers later makkelijk vastgeschroefd kunnen worden. We steken de kleine schroefoogjes in de aangegeven gaten, later wordt de elastiek eraan bevestigd. Verder zorgde ik ervoor dat ik altijd een rechter- en linkerbeen creëer ... dus ... een links en rechts been!
Het dijbeen ...
Hier vind ik het een ingenieus idee dat door de complete set loopt: de onderdelen zijn zo ontworpen dat de gaten slechts in één positie passen, wat betekent dat er geen verkeerde montage mogelijk is, echt geweldig!
Maar onthoud: één links en één rechts, geen enkel freesset kan het brein van de bouwer vervangen.
Verlijm dus de 4 zijden in de juiste positie. Na het drogen wordt een messing buis op lengte gezaagd en vastgelijmd als geleider voor de draadstang, "het heupgewricht".
Het is het beste om de voet met 2,5 mm uit te boren en met een M3-draad in te snijden, zoals ook het onderste deel van het onderbeen.
Vervolgens kunt u de benen schuren. Ik heb de dempers een beetje ingeschroefd en vervolgens superlijm op de schroefdraad aangebracht en ingeschroefd tot dat de benen op één lijn lagen. Hetzelfde doen we met de dempers voor de voeten en dan hebben we na het drogen een paar stabiele benen.
De romp, hier is een overzicht van de onderdelen.
Opnieuw valt de ingenieuze constructie op. De onderdelen passen eigenlijk maar in één positie.
De romp kan het beste in één keer worden gebouwd omdat alle delen in elkaar grijpen. Desalniettemin moet u de romp eens van tevoren droog in elkaar zetten ter controle.
Ik heb de inslagmoeren met epoxy gelijmd. In het freesset zitten twee extra houten schijven waarmee we de inslagmoeren mooi kunnen inslaan. Omdat deze dikker zijn dan het triplex (3,5 mm), worden deze schijven onder het onderdeel geplaatst tijdens het inslaan van de inslagmoeren om het werkblad niet te beschadigen. Weer goed gedacht!
Degenen die dit te brutaal vinden kunnen de inslagmoeren ook aanschroeven. Je hebt alleen een schroef nodig met een geschikte draad.
De nek ...
Hier lijm je eerst 2 hele schijven waarin je dan de triplex strip plaatst en dan een halve schijf gevolgd door een hele schijf en dan nog een halve gevolgd door drie hele schijven. Kijk nu naar de onderkant van de nek waar nog een stuk van de triplex strip uitsteekt, een stuk waarmee we de hals in de laatst overgebleven groef op de bovenkant van het bovenlichaam lijmen.
Het hoofd ...
We markeren 30 mm afstand aan de achterkant van het hoofd en korten de nek schoon en rond in. Nu kunt u uw hoofd netjes over de hals schuiven. We markeren de halve 2 schijven die de nek specificeert en werken ze uit met de Dremel of een zaagblad.
De armen ...
Waarschijnlijk het cruciale onderdeel van de pop. Bazi heeft knikarmen, een scharnierpunt aan de ellenbogen waarmee het bereik van het afremmen aanzienlijk vergroot en bestaat uit van hout en gfk plaatjes ... een overzicht van de onderdelen.
Hier lijmen we eerst de 3 langere delen aan elkaar zodat de vorm samenvalt en het deel met de sleuven in het midden zit, daarna worden de twee kortere delen aan de buitenkant geplaatst. Als dat droog is, hebben we de sleuven aan de voor- en achterkant met 2,5 mm geboord en een M3-draad gesneden. Nu schroeven we de schroefdraad en de messingkleurige oogbout met PU lijm in de onderarm.
De rondingen van de onderarm worden gevijld rond de ring. Nu worden de kleine kogellagers in de bestaande gaten geperst en de handen geboord en voorzien van M3 schroefdraad. De kleine koperen oogbouten kunnen zonder voorboren ingeschroefd worden en we hebben een paar perfecte onderarmen gemaakt. De handen worden bevestigd aan de onderarm en voorzien van een oogvijsjes waar later de stuurlijnen doorglijden.
De bovenarmen ...
Die worden gemaakt van gfk plaatjes en enkele schroeven. We plaatsen de lange zeskantschroeven en vergrendelen deze met de zelfborgende moeren die ik nog voorzie van locktite. Zorg ervoor dat de moeren plat op de houten onderarm liggen met een flank en niet met een rand. Omdat deze de mechanische stop vertegenwoordigen.
De ballink komt aan de buitenkant van de gfk-plaat zodat deze later uitgelijnd is met de uitsparing op de romp. Nu wordt het tweede gfk plaatje aangebracht en vastgeschroefd met locktite. De ballink niet te vast aanschroeven zodat deze soepel kan bewegen, anders kost het ons alleen maar onnodig servokracht. Je hebt de juiste soepelheid wanneer de onderarm zonder weerstand heen en weer valt wanneer je de bovenarm beweegt.
Nu moeten we de hele arm aan het shouderstuk bevestigen en als volgt te werk gaan.
Nu de arm aan de schouder is bevestigd, mag de maximale afbuiging "omhoog" 90 graden zijn. Het zou er zo uit moeten zien.
In deze positie leggen we nu ook de verbinding van onderarm tot schouder. We draaien de draadstang zo ver mogelijk in de ballink die aan de schouder is bevestigd en het andere eind de kwiklink verbinden met de koperen oogbout van de onderarm.
Dit zijn de maximale uitslagen ...
Nu naar het laatste werk aan de romp. Als je het nog niet hebt gedaan, is het schuren van de randen aan de orde van de dag. Dit is geen bijzondere inspanning, want hier wordt echt een geweldige set gefreesde onderdelen geleverd. Is het iemand opgevallen dat ik niet eens heb geschreven dat er iets moet worden aangepast? Hier past alles perfect in elkaar zonder nabewerking! Super. Dit komt waarschijnlijk door de kleine gaatjes in de hoeken van elke uitsparing. Het is waarschijnlijk veel moeilijker om te frezen, maar bij het monteren zijn er geen extra taken zoals binnenhoeken afwerken ... Er werd geschreven "plug and play", en dat is dit bouwpakket zeker. Je kunt deze pop bij wijze van spreken op een salontafel bouwen. Dat noem ik echte service voor de klant. Blijkbaar let iemand hier niet op snelle freestijden en hoge verkoopcijfers, maar op kwaliteit en klanttevredenheid! Het feit dat er vandaag zoiets extra lof verdient. Hoed af voor Edelweiss Aircraft Yard.
Nu terug naar Bazi.
Er ontbreken alleen nog de elastiekjes (rubberbandjes) en de RC-componenten. Voor de montage van de elastiekjes heeft de fabrikant iets speciaals bedacht om het juist plaatsen zo eenvoudig mogelijk te maken. De elastiekjes worden vastgehouden door 2 kleine gfk-plaatjes, die aan het rubber zijn vastgelijmd en aan de romp zijn vastgeschroefd. De bovenste bevestigingslocatie wordt gemarkeerd met behulp van een sjabloon, dat later kan worden gebruikt als een extra deksel voor de buik, waarop u de vereiste kleefgewichten uit de automobielsector kunt bevestigen (afhankelijk van de windsterkte). Briljant.
Markeer dan een afstand van 30 mm op de bovenbenen. Dit vormt de markering voor de bovenrand van de onderste gfk-plaatjes. Symbolisch heb ik hiervoor een bovenste en onderste bevestigingspunten gefotografeerd, die moeten natuurlijk ook aan de andere kant worden bevestigd.
Dus, nu een testje van het maatpak, past hem goed?
Dus door naar de eindsprint … de RC-componenten.
We schroeven een stuk M3 draadstang in de ballink van de arm, die we ongeveer 10 mm naar buiten laten steken.
Eerst installeren we de 3 servo's zoals in de volgende afbeelding.
Wat speciaal is aan Bazi, het ongelooflijk grote bewegingsbereik van de armconstructie. De nul positie van de servo’s worden aangepast zodat de handen ongeveer op schouderhoogte zijn.
Nu bouw ik een standaard schakelaar in de uitsparing van de romp met de stand "aan" naar achteren. Dit is belangrijk zodat het niet per ongeluk wordt uitgeschakeld wanneer Bazi in het springtoestel wordt geplaatst.
Flugwerft Edelweiss beveelt een 2-cellige LiFePo aan met ongeveer 1100 mAh als batterij omdat deze cellen het minst gevoelig zijn voor schokken. Deze batterij past ook perfect in de sleuf aan de zijkant, die later wordt afgesloten met een deksel. Om ervoor te zorgen dat ik de batterij nog steeds niet elke keer hoef te verwijderen om op te laden, koos ik voor een schakelaar met een oplaadkabel en liet ik hem eenvoudig tussen de servo's aan de borstzijde lopen, zodat Bazi niet elke keer striptease hoeft te doen, maar slechts een klein beetje de rits van de overall open te maken.
Nu schuiven we het hoofd op de nek en schroeven het hoofd vast op de nek met de laatste twee overgebleven schroeven.
Kleed nu Bazi aan, samen met de rugzak, trek de schoenen aan (d.w.z. die van de Bazi) en beschilder het hoofd zoals je zelf wil. De pop klaar en ziet er bij mij zo uit ...
Het laatste wat we moeten doen is het aanbrengen van de stuurlijnen en de voorrem van de para. De Flugwerft Edelweiss raadt aan om de voorrem op ca. 350 mm vanaf de lijn en de stuurlijnlus op ca. 630 mm te bevestigen. Om de lengte later te kunnen wijzigen, heb ik de lijnen niet vlak na de lus doorgesneden, maar ongeveer 50 mm langer gelaten en onder de krimpkous verborgen. Dus ik kan eventueel nog wijzigingen aanbrengen.
Nou, dat was het dan. Het volgende is de eerste sprong …
VEEL SUCCES … Matthias
---
PS: Flugwerft Edelweiss is wegens gezondheidsredenen gestopt met het produceren van Bazi.
Bazi wordt pas in de herfst 2020 weer in productie genomen, de productie zal door iemand anders worden overgenomen.
Zie: https://www.mct-winter.de
TERUG NAAR HET BEGIN VAN DEZE PAGINA